hubenour01Jsem ten typ chlapa, co nesnáší nakupování. Ne, že by mi nezáleželo na mém vzhledu, ale návštěva jakéhokoliv obchodu s oblečením je pro mě vždy jisté utrpení. Zvláště, když s člověkem nakupuje jeho druhé já, tedy manželka. Připadám si v kabince jak hokejista, kterému se měří čas strávený na ledě. Čím delší, tím větší je to borec. Tím větší hrdina týmu. A tak zatímco se snažím nasoukat do dvanácterých džín vyrobených kdesi v rohu Asie, kleju a hlavou mi běží jediná myšlenka: "Dnešek přeje hubeným a vysportovaným lidem!"

Že je doba nahnutá všemi směry, usuzuji nejen z velikosti kabinky, kterou jistojistě stavěl nějaký atlet ( kdo jiný by se v ní dokázal předklonit?), ale také z nabízených velikostí modelů. Taky chci být hrdina! Chci být člen týmu! Ale jak si mám proboha vybrat, když největší výběr je ve velikostech M a L? XLko abys pohledal. A to raději nemluvím o variantě, kdy těch X potřebujete více. Ty většinou visí jen kdesi u stropu, pokud máte štěstí. A ty pohledy těch prodavaček při sundavání stojí vážně za to! :-)

"Musíš zhubnout!". Tak zní rezolutní rozhodnutí vždy, když můj den protne podobný zážitek. Jenže všichni víme, jak dopadají různá předsevzetí. To by člověk musel do té kabinky preventivně každý týden.

Znáte to? Pokud ne, jste těmi šťastnějšími. U mě došlo opět k podobnému hnutí mysli jednoho raně lednového odpoledne, kdy jsem se prodíral davem ke své kabince pln všelijakých pocitů, abych se za 20 minut slavnostně vypotácel s jedním kusem nové konfekce.

"Tentokrát na to ale půjdu jinak. Systematicky. Od lesa!"

V minulosti mi vždy pomohly tři, na první pohled banální, věci:

  • hlídání toho, co jsem přes den snědl
  • vypít alespoň 2 litry čisté vody
  • 2-3krát v týdnu se hýbat alespoň tři čtvrtě hodiny

 

Zdravý selský rozum, nic zvláštního. A tak přišla první myšlenka na Deník hubeňoura

hubenour02Základem je udržet motivaci! Ostatně jako ve všem.

Začal jsem ho používat ve formátu prototypu a jedu v tom již druhý měsíc. Každý týden si v neděli v rámci weekly review plánuji nejen úkoly a priority, ale také svůj hubnoucí týden.

Začínám stanovením si cíle. Jedna z chyb, kterou jsem v minulosti dělal, bylo právě toto téma. Cíl! Vždy jsem se na něj díval stylem "chci zhubnout 20 kilo!" a výsledek? V prvních týdnech dobrý, než se to celé seklo a já opět vyhořel. A oblečení se zase začalo srážet…

Dnes ke stanovování cíle přistupuji jinak – krokově. Po týdnu. Takže můj cíl je vždy něco ve smyslu "Chci udržet rytmus 0,5 kg za týden, tzn. na konci týdne budu vážit…". Tato technika mi pomáhá zamířit můj focus pouze na to půlkilo. Vím, že tímto způsobem do Říma také dojdu.

V týdenním diáři najdu místo na různé aktivity – 3x týdně cvičit minimálně 30 minut, delší procházka, ale také hlídání pitného režimu a mj. dodržování POMODORO jednotek – přestávky.

Nakonec si napíšu, jak se budu cítit, když to dokáži a jaké heslo, motivace či citát mě udrží na vlně.

V pravidelnosti je síla.

hubenour03Nehlídám kalorie, nevážím si porce. Ano, vím že by mi na tomto místě řada dietologů vyčinila, ale na to zkrátka nemám morál. 

Deník hubeňoura mi pomáhá jednoduchým a efektivním způsobem zaznamenat, co jsem kdy jedl. Díky kolonkám mě zároveň nasměroval k pravidelnosti a určitému rytmu.

Každé ráno si hned zapisuji snídani a kvalitu spánku. Jednak mě baví den nastartovat takto, dvanak mi to ihned ukáže, že mě čekají také další jídla, a umožňuje mi to si je trochu naplánovat. Měl jsem historicky v telefonu zavedený systém připomínek, které mě upozorňovaly na čas např. svačiny. Totéž se týkalo pitného režimu. Po několika týdnech si ale člověk tak zvykne, že připomínky nejsou třeba.

Jedinou upomínku, kterou mám, je pak záznam večer, kdy si celý den reviduji a doplňuji, včetně fyzické aktivity a celkového pocitu ze dne.

Mít cíl je fajn, ale zpětná kontrola být musí!

hubenour04Plnění svého cíle kontroluji každou neděli. Nejsem stroj a nejsem stoprocentní! Není chybou udělat chybu. Chybou je se z chyby nepoučit. Proto každou neděli pár slovy svůj týden zhodnotím. Upozorním sám sebe na nějaký nedostatek, ale ze všeho nejradši se chválím! A to i v situaci, kdy jsem cíle nedosáhnul, i když jsem pro něj udělal hodně.

Přece jen je mým cílem především budování zdravých návyků, takže jsem na cestě.

Aktuální stav po 7 týdnech je -4 kg, což je fajn. Nejsou to taková ta rychlá kila, jako předtím. Mám dobrý pocit. Kupoval jsem si totiž v pátek nový pásek, který byl o pět centimetrů kratší!

Držte mi palce, stejně jako držím já vám všem, kterým v převlékacích kabinkách nebývá zrovna přijemně :-)

Deník hubeňoura můžete okouknout a nakoupit ZDE.

Jan Straka
Propojme se

Jan Straka

spolutvůrce at CLEVER MINDS s.r.o.
Stejně jako každý řeším své úkoly, termíny, deadliny... každý den. Baví mě poznávat a studovat různé přístupy, postupy i nápady.
Mám rád práci s papírem a baví mě vše kolem papírové osobní produktivity.
Tyto své záliby se snažím propojovat ve značce CLEVER MINDS Notebook a psát jako šéfredaktor PíšuRukou.cz
Jan Straka
Propojme se
Sdílej

Komentáře: 2

  1. Jane,

    děkuji vám za inspiraci. Včera večer jsem si vybalila zásilku z Cleverminds, která mimo jiné obsahovala hubeňouří deník. A vámi popsaný způsob je přesně ten, jakým bych svůj hubený život chtěla uchopit. Žádné velké zvraty, ale udržitelný stav a dosažitelné cíle. Třeba 20 dřepů každé ráno a 2x týdně delší procházka (už to bude o 100% více pohybu, než mám nyní). Nebo ty pomodorové přestávky spojené s cestou do kuchyňky pro sklenici vody. Nepřestanu pít pivo a nevzdám se čokolády a smažáku. Ale přidám jeden kousek zeleniny denně (a pěkně do buzer lístku!). Možná nezhubnu, ale mohlo by mě to bavit. A na to se těším!

    Lucie

    • Jan Straka on

      Dobrý den, Lucie,

      ono se nic nesmí přehánět a jakmile se z věcí stává dogma, většinou to nevede moc dobrým směrem, takže pivko a smažák OK, když to není denně :-)

      Držte se a zachovejte nám přízeň! A bude-li chuť, napište jak si stojíte.

      Mějte krásné dny

      Honza

Zanech nám svůj komentář